Artikel top billede

EU på trapperne med nye regler for databeskyttelse

Det kontroversielle udkast til ny lovgivning på området har allerede mødt stærk kritik fra mange kanter. Se her, hvad det efter alt at dømme kommer til at indeholde.

Computerworld News Service: Efter flere ugers kontroverser, lobbyarbejde og indgåelse af kompromiser ser det nu ud til, at Europa-Kommissionen er klar til at offentliggøre sit nye udspil til regler for databeskyttelse. Det kommer til at ske senere i dag.

Reformen af databeskyttelsesdirektivet fra 1995 er et af de vigtigste stykker EU-lovgivning i 2012 og er blevet mødt med mere kritik, end hvad der er sædvanligt for et udkast til en reform af et direktiv.

I weekenden gav kommissæren med ansvar for området, Viviane Reding, adskillige hentydninger om indholdet i det kommende udkast under en tale i München.

Har 24 timer

Det vil under normale omstændigheder blive lovpligtigt for virksomheder at offentliggøre brud på datasikkerheden inden for 24 timer, oplyser Reding.

Denne nye regel anses i vid udstrækning for at være en reaktion på det store brud på datasikkerheden i et system i forbindelse med Sony PlayStation, der skete i april sidste år, og hvor der gik over en uge, før Sony informerede sine 77 millioner kunder om, at deres personoplysninger muligvis var blevet kompromitteret.

USA's handelsministerium har dog givet sit besyv med i debatten med bekymringer om, at 24 timer "simpelthen er for kort tid," at det kan føre til massive bøder til erhvervslivet og til forvirrende "falske alarmer" for forbrugerne.
'
En så stærk kritik fra et tredjeland, før udkastet overhovedet er blevet offentliggjort, ses af mange i Bruxelles som et brud på etiketten.

Flere ideer er blevet udvandet

Men reformen har også mødt intern modstand i kommissionen. Derfor er flere af de tidlige ideer blevet udvandet.

Flere lækkede dokumenter beskriver, at ikke alle identifikationsnumre, lokationsdata eller andre online-data nødvendigvis vil blive betragtet som personoplysninger.

Reding fremhæver dog, at internetvirksomheder, der indsamler og opbevarer data om deres kunder, vil kunne afkræves en forklaring om, hvorfor det er nødvendigt at have sådanne oplysninger i deres databaser, og at det vil være lovpligtigt at indhente udtrykkeligt samtykke fra brugeren.

Det forventes, at det kommende reformudspil vil beskrive to nye rettigheder:

Den såkaldte "ret til at blive glemt" skal sikre kunders mulighed for at få deres personoplysninger slettet, mens retten til at portere egne personoplysninger mellem forskellige virksomheders services skal udbygges ved at sikre såkaldt "dataportabilitet."

Det er sandsynligt, at maksimumbeløbet for bøder til internetvirksomheder, der bryder reglerne, vil blive revideret.

Det er blevet antydet i medierne, at den nuværende grænse på fem procent af en virksomheds globale omsætning vil blive ændret til mellem en og fire procent.

Den usædvanligt høje interne modstand mod udkastet er ifølge den digitale borgerrettighedsgruppe EDRi delvist resultatet af en væsentlig lobbykampagne inklusiv telefonopkald til topfolk i Europa-Kommissionen.

Offentliggørelsen af udkastet i morgen vil dog blot være første skridt i en lang proces, der kan vare op til to år.

Efter kommissionen har fremsat sit kompromisforslag, skal det stadig godkendes af EU's medlemslande og Europa-Parlamentet.

Oversat af Thomas Bøndergaard




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere